Het Panamese vrachtschip Ocean Victory is vanavond voor de kust van Zandvoort in de problemen geraakt. Het schip voer over een boei waar van de ketting in de schroef terecht kwam. Hierdoor raakte het 170 meter lange gevaarte stuurloos. Het drijft door de noordwestenwind nu richting de kust. Dat meldt het Kustwachtcentrum.
De eerste poging om het schip, dat inmiddels nog maar 3,5 kilometer van Zandvoort verwijderd is, vlot te trekken is mislukt doordat een sleepkabel brak. De kans dat de Ocean Victory vastloopt neemt toe. “Het is even spannend nu”, aldus een woordvoerder van de kustwacht. Sleepboten doen een nieuwe poging om het schip alsnog weg te slepen. Het werk wordt bemoeilijkt door de harde wind en golven van soms wel 4 meter hoog.
(bron: spits december 2012)
Het geval ‘Anna Broere’
Gevaren te over op onze geliefde Noordzee. Bij het geval “Anna Broere” is van toepassing: Waar gewerkt wordt, maakt men fouten. Menselijk en normaal. Dat neemt niet weg dat sommige fouten rampzalige effecten kunnen hebben voor het milieu.
Niemand van onze kampeerders zal er nog van af weten of niemand heeft er zelfs ooit van gehoord wat er om tien over vijf voormiddag op 27 mei 1988 op 60 mijl ten westen van Bloemendaal plaats vond.
Het Zweedse motorschip “Atlantic Compas” kwam in aanvaring met het Nederlandse chemisch transportschip de “Anna Broere”.
De “Anna Broere” zonk onmiddellijk waarbij drie mannen om het leven kwamen. Directie Noordzee van Rijkswaterstaat was direct in rep en roer. Het Nederlands schip vervoerde onder meer het levensgevaarlijke gif Acrylonitrit dat ontzettend schadelijk is voor het leven op het land en in de zee.
De volgende ochtend waren het opnemingsvaartuig de ‘Mitra’ en het oliebestrijdingsvaartuig de “Smid Acht” ter plekke. Geconstateerd werd dat, hoewel er nog niet veel gif was ontsnapt, het schip snel geborgen moest worden om een grote ramp te voorkomen. Op vier juni deed de bergingsmaatschappij “Smit Tak” een poging. Neptunes was de bergers echter niet welgezind want het weer werd alsmaar slechter. Men dacht het karwei in 10 dagen te klaren maar toen het schip eindelijk op 18 juni werd gelicht braken twee van de vier kabels waardoor er opnieuw vertraging ontstond. Men besloot het schip in tweeën te bergen.
Pas op 30 juni toen het weer opklaarde kon men het schip doorzagen. Opnieuw sloeg het weer om en moest men 16 dagen wachten, waardoor pas op 21 juli een deel van de vracht overgeheveld kon worden op een zusterschip. Een deel van het gif bleek in zee te zijn verdwenen zonder dat men dat had opgemerkt. Op 2 augustus kon het karwei worden voortgezet. Op 5 augustus haalde men het achterstuk boven water en op 8 augustus het voorstuk. Totale kosten 13,5 miljoen gulden. Dat was bijna 1 gulden per Nederlander terwijl de schade aan het milieu bij benadering niet is in te schatten. De “Anna Broere” is een geval uit velen.
Fred van der Erf